Uppgiften att bedöma andras bilder är alltid stimulerande och lärorikt. Får just du möjlighet att göra det rekommenderar vi dig att ta den möjligheten.
Bedömning av bilder innebär att gå in i det högst subjektiva landskapet. Vi har ansträngt oss att vara så objektiva och konstruktiva som möjligt utifrån våra erfarenheter.
I ert fall fanns ett motto/tema angivet. ”MOTSATSER”. Användandet av tema är oftast intressant/utmanande då det ger upphov till en mängd tolkningar samt (i de flesta fall) ”tvingar” fotografen att tänka i nya banor och lämna sin säkerhetszon.
Förutom temat fick vi följande bedömningskriterier.
*KREATIVITET *KOMPOSITION *TEKNISK KVALITET
Generella synpunkter.
Uppfyllande av MOTTO/TEMA var, som väntat, mycket varierande. Hela skalan från tydligt till mindre tydligt finns representerad.
Angående KREATIVITET borde det gå att leka/anstränga er mer. ”Motsatser” ger ju otaliga möjligheter. Nu får vi ett intryck att vissa bilder är ”framgrävda” ur arkivet. Temat är (för oss) inte helt tydligt i en del fall.
KOMPOSITIONERNA är genomgående bra. Hårdare beskärning och kortare skärpedjup tycker vi skulle kunna förbättras. I vissa fall tar en rörig eller för skarp bakgrund mycket uppmärksamhet från huvudmotivet. Prova gärna andra kameravinklar än den ”stående fotografen”.
TEKNISKA KVALITETEN är också ok. Även beskärning/utsnitt och mindre skärpedjup kan höja en bilds kvalite. Att fixa lite med skärpa och exponering är ofta värt att prova. En extremt skarp bild behöver ju inte nödvändigtvis vara bra.
Hur gjorde vi?
Vi satt på var sin ”kammare” och gick igenom bilderna. Vi valde ut våra egna favoriter och rangordnade dem.
När vi sedan träffades för en gemensam genomgång visade det sig att vi valt samma bilder på de fyra första platserna. Vi var dessutom överens om två bilder till men vi hade dom på olika placeringar.
Hälsningar Kurre Ekh och Björn Björnsson Fotoklubben Avtrycket
1. Motsatt håll. Mats Grimfoot Här har fotografen väntat ut exakt rätt ögonblick för att fånga temat. Det finns också ytterligare en motsats i bilden; stå & gå. Rörelseoskärpan på den gående personen förstärker budskapet ytterligare. Genom att bilden är svartvit utesluts distraherande färg som skulle kunna ta uppmärksamhet från bildens helhet. En mycket välbalanserad bild Ett gott arbete i det digitala/analoga mörkrummet.
2. Inblick Anders Hjerling Bilden fångar värmen, kärleken och tilliten mellan (som vi tror) farmor/mormor och barnbarnet på ett intimt sätt. Den snäva beskärningen framhäver ytterligare närheten. Mycke’ bra! En välexponerad bild med fina hudtoner. Den ljusa triangeln vid barnets öra och den vita linjen mellan läpparna stör en liten aning.
3. Tågresenärer Lasse Hallmén Fotografen har en god blick och ser möjligheten till en bild i det vardagliga som uppfyller temat på ett annorlunda sätt. Kompositionen är bildens styrka. Informationen i spegelbilden avslöjar vad som pågår i stolarna. Fina gråtoner. Återigen ett gott arbete i det digital/analoga mörkrummet.
4. Oväntat möte Marie Eriksson Här har fotografen påpassligt fångat ett humoristiskt möte mellan det onda och goda. Ringer mannen med mobiltelefonen till ordningsmakten? Kompositionen är ok. Men de blå gatuskyltarna och REA skylten vid den ”ondes” axel stör. Välexponerad med fin färgskala. Vi skulle gärna sett en suddigare bakgrund.
5. Ny och gammal Susanne Flink Fotografen har väntat ut rätt ögonblick för att få en bild som tillfullo uppfyller temat. Här kan vi se både nytt och gammalt men även stor och liten. Genom att segelbåten ligger bakom färjans aktervåg förstärks känslan av fart hos färjan och ”sakta mak” hos segelbåten. En välbalanserad ”ren” bild. Ger en känsla av överexponering. Grym skärpa.
6. Gatan Arne Hurtig Återigen ett gott öga som ser möjligheter. I detta fall att visualisera hur antiken möter nutiden. Kompositionen är bildens styrka. Perspektivet leder ögat på ett förnämligt sätt från det gamla till det nya. Fin och lugn färgskala.
7. Från mörker till ljus. Lars Parbring Genom att använda ett kort skärpedjup förstärks Lucians vandring från mörker till ljus. Åskådliggör temat på ett kreativt sätt Komposition ok. Vi skulle dock gärna sett att bilden hade beskurits i högra kanten för att få bort mobiltelefonblänket. Möjligt att bilden vunnit på att lätta upp ljuset i Lucian en aning.
8. Här eller där? Susanne Flink Här visas naturens inbjudande gröna frihet mot det instängda, ogästvänliga och lite trista industrilandskapet. Elstängslet i överkant på staketet betonar instängdheten. Skärpa ”hela vägen” ger ett härligt djup i bilden. Ett par som promenerar en bit bort på vägen hade, kompositionsmässigt, varit ”pricken över i”. Välexponerad med en fin färgskala. Möjligtvis skulle det gå ”krama ur” lite mer detaljer i himlen.
9. Uteliggare. Lasse Hallmén Här möter konsumtionssamhällets reklam en annan verklighet. Mannen verkar ha blicken riktad mot reklamskylten, en längtan att komma ur sin situation? Svartvitt är ett bra val för den här typen av bilder. Bra beskuren. Skulle gärna sett en ”suddigare” bakgrund, stolarna tar onödig uppmärksamhet. Återigen ett bra ”mörkrumsarbete” med fin gråskala.
10. Ödekyrkan. Mats Kälvemark Här står pianot/elorgeln för vår snabba föränderliga värld medan altaret står för stabilitet och bestående värden. Även nytt vs gammalt. Komposition ok med korset i fönstret. Vi tycker att bilden skulle bli mer balanserad genom att beskäras i högra kanten mellan bordet och psalmtavlan. Ljuset utnyttjat på ett bra sätt som lyfter fram strukturen i väggarna.