Rangordning och bildbedömning från Stockholmsbild
Allmän kommentar
Vi tyckte att det var klurigt med temat ”svensk sommar”. Hur mycket skall svenskheten betonas? Räcker det med att bilden väcker egna minnen och associationer av (svensk) sommar eller bör det finnas specifika bildelement som kan identifieras som ”svenskt” respektive ”sommar”?
Plac 1. Från - Lennart Alm
En liten flicka som kämpar med skrindan efter grusvägen, en typiskt svensk sommarbild. Både komposition och kvalitet är bra. En varm bild. På väg till nya äventyr, man vet aldrig vad som gömmer sig bakom nästa krök. Domarna diskuterade vad det betyder för kompositionen att flickan går ut ur bilden, och vad det skulle betytt om hon gått åt motsatt håll, in i bilden? I västvärlden betyder ut ur bilden att man går till något. Frågan är vart är hon på väg?
Plac 2. Skål - Benny Larsson
Bra fångat, en annorlunda illustration av mottot. De två huvudpersonerna fångar blicken och väcker tankar. Bilden hade troligen vunnit på en större renodling av huvudmotivet, t ex genom en annan beskärning eller nedmörkning av figurer som stjäl uppmärksamhet i bakgrunden.
Plac 3. Sommarregn - Lars Thaning
En härlig bild, kylan i luften och värmen i vattnet känns i bilden. Den väcker minnen. Det är fint med kontrasten mellan det mjuka barnet och de hårda stenarna. Den krökta strandlinjen bidrar till en bra komposition. Bilden skulle vara ännu bättre utan det vi uppfattar som ett brungult färgstick.
Plac 4. Fotsteg i vattebryn - Henry Fredriksson
Bilden har fått en hög placering då flera av domarna har uppfattat den ha en hög teknisk kvalitet. En fin bildtanke tagen i rätt ögonblick, vattnet fruset och foten i rörelse. Flera av domarna var tveksamma till om bilden kvalificerar sig för tävlingens motto. Det som uppfattas som mest svenskt i bilden är de blå och gula färgerna.
Plac 5. Svensk sommerfugl - Mats Grimfoot
Maskros och fjäril är typiskt svenskt, härliga färger och fina linjer med ett ovanligt perspektiv på fjärilen, en tekniskt bra bild. Fjärilens huvud och ögon kunde dock gärna ha varit skarpare.
Plac 6. Morgon - Peter Fallberg
Vacker bild med vackert ljus som skapar en fin stämning. Frågan är om bilden hade vunnit på ett större djup, genom antingen en större kontrast i tre plan eller arbete med förgrunden så att den blev tydligare som förgrund. Samtidigt gäller det att det fina stämningsläget inte försämras, en balansgång således.
Plac 7. Kvällsdoppet - Margareta Kälvemark
Närheten mellan personerna, stranden och vattnet ger en härlig komposition. Vackert ljus, en varm bild, det känns att solen skiner. Bågen i bilden skapar djup. En stor kil av himlen i vänstra bildhörnet är för ljus, enligt domarna, kunde med fördel mörkats eller klonats bort.
Plac 8. Sommartorpet - Per Wallén
Trevlig interiör, bra fotograferat, typisk svensk bild av en miljö som inte är så vanlig längre. Det är dock något som inte hänger ihop färgmässigt mellan interiören och trädgården utanför.
Plac 9. Calle på bryggan - Lennart Alm
Typisk sommaraktivitet. Värmen och ensamheten känns på ett fint sätt. Bilden väcker nyfikenhet. Fin komposition, även om några av domarna stördes av de färggranna leksakerna. Bilden kunde ha tagits från flera andra perspektiv som kunde ha gjort den intressantare, t ex så att den högra handen syntes i bild.
Plac 10. Midsommar - Arne Hurtig
Olikheten mellan barnen är intressant. Är det någon som säger ”le” eller är det ett inlärt ansikte som det vänstra barnet visar, när någon håller upp kameran, Det högra barnet är inte med på noterna utan tittar på någon annan. En levande bild som öppnar sinnet och kransarna kvalificerar den för tävlingens motto.